Friday, December 30, 2011

Duduk Bersama, Beriman Sebentar

Salam 'alaik dear earthlings!

Hehehhe (apesal gelak pun tatauuuu).

Ok tadi pagi kan, aku pegi sharing tau. Even terlambat pun kan. Nasib la, janji aku datang. Ok.

Tadi cerita pasal 'Ahammiyah tarbiyyah' atau Kepentingan Tarbiyah dlm bahase ibundanye kan. Akak yang bagi pengisian ni tadi seriusly awesome. Tak, die bukan student medic. Die student qira'at. Alaaa yang study pasal bacaan Al-quran tu. Ha, itu lah qiraat.

So, tadi kan, aku sangat bersyukur diberi peluang oleh Allah sebab dapat hadir dengar ilmu-ilmu baru dari akak tu. Ok, honestly. Aku bukan budak baik. As in, aku memang skema kat skolah dulu (I prefect okeh haha) tapi baik kat sini maksudnye acammm alahh ko tau la, pakai tudung labuh, cakap selow-selow. Ha, gitu kan. Aku ni kalau nak gi sharing adelah pemalas yg nombor satu. Sile tahu itu. Kengkadang aku pergi pun sebab taknak mengecewakan akak-akak tu kan. Tapi, well. Time changes. People pon. Bile Allah pancarkan sinaran hidayahh (amek tu ayat dieee ok serius), kite kene cepat-cepat amek.

Contoh.

Macam aku kengkadang nak taknak je pegi sharing. Skali, pagi tadi, aku ade ter'excited sikit lah kan. Biasela serotonin aku cam terbanyak sikit pagi tadi. So, aku pun nak pergi lah. Makanya, aku kene jugak pergi pagi tadi. Aku takboleh nak backoff tetibe. Sebab perasaan 'excited' ni (hidayah tu la) bukan selalu aku dapat! Pagi tadi je. And insyaAllah lepas ni juga. Ya Allah please give me the hidayah please please. Hehe.

Pehe dok? Dok pehe lagi, moh aku oyak se contoh lagi.

Macam aku terjaga tetengah malam. Tengok jam pukul 3:45 am. Dah terlintas dah nak qiam tu. Haaa, kene cecepat bangun dari  katil gi toilet amek wudhu'. Tapi biaselah, manusia kan....Aku selalu je macam tu. Memang akan tumpas dgn saratoga (blanket musim sejuk) punye la. Serius tak kuat. Do'ifffff (lemah) sesangat.

So, peringatan kpd diri aku. Jemput lah diri awak ke sejadah di tengah malam sebab sumber kekuatan seorang muslim tu dari qiamnye. Mama usrah saye pernah berkata (eceh mama) Saidina Umar, sangat risau kalau tentera Muslim tak buat qiyam memalam. Sebab kalau tak qiyam, tak kuat! Acane nak kalahkan kafirun (orang orang kafir)?

Justeru, NURUL ATIQAH ABU SAHMAH! Engko perlu sentiasa qiyam ye! InsyaAllahhhhh cik belog. Huhu.

Oh lupe pulak. Ni ha, ade sikit buah tangan utk antum (kamu-kamu) semua:

  1.  Maksud tarbiyah itu ialah mendidik utk mengubah kpd yg positif.
  2. Kite ni tak boleh sekadar beri arahan, tapi kene bagi contoh dulu takpun bawak orang tu selow-selow kpd perubahan yg baik. (takkan tetibe nampak orang, terus cakap 'hoi, pakai tudung la makcik! *Panggg kene tampar)
  3. Kite ni tengah buat bisnes dgn Allah sebenarnye. Apa benda baik yg kite dapat atau tahu, kene share dgn org lain. Buat amalan sentiasa. Ehhhh nanti banyak pahala masuk akaun okehhh.
  4. Berlapang dada dgn perbezaan pendapat. (Jangan nak menangkan point ko aje) Ada org panggil benda ni as 'meraikan kepelbagaian pendapat'. 
  5. Islah nafsak wad'u ghairak. (Perbaiki dirimu dan serulah selainmu). Tak macho okey nak baik sengsorang je. 
  6. We come from heaven, so we must go back to the heaven. 
  7. Kerja dakwah ialah kerja Rasulullah. Put it in a way, we say; Kerja kita, kerja Rasulullah. Kite adalah colleague ok. 
  8. Tarbiyah sampai hujung nyawa. (maksudnye, kite kene perbaiki diri sentiasa. Ajak orang buat baik sentiasa)
Ha, tu je la insyaAllah. Ish, aku cuak ah tulis perkara-perkara macam ni. Yelah, aku ni siapalah sangat. Bukan  Nabilah Yunus HAHAHAHHA saje je nak bahan Nabilah. Jangan marah ea, Nabilah. Kidding only. 

Tapi, ini praktikal aku yg pertama. Testing testing. Apa yg aku dapat tadi, aku nak citer lah kat sini. Sesapa yg dah terbaca atau memang suka baca, nasib lah. Die pun dapat ilmu baru. Bertambah akaun pahala aku. Ewahhhh sedap berangan kan. InsyaAllah ea. Moh sama-sama ajak oghe kapung ghama-ghama tarbiyah diri dan orang sekeliling! (eh sorry la, lupe pulak aku ni Johor ok, Johor)

Sekian, mekasih. Esok ade skill lab buat CPR! Kan aku dah kate, cuti macam tak cuti je. Nasib badan lah kan. 

Ok peace. 

Selamat malam. Gudnyte everybadeh. Tidur gosok gigi ok. Tetibe. 

Wassalam. May Allah bless you, my friends! 

4 comments:

  1. serious best dan awesome tadi!!! syukur sgt dapat pegi tdi! :)

    ReplyDelete
  2. Kann. Best kot kak fira bagi pengisian tdi.

    ReplyDelete
  3. haishh..suka sangat bahan aku -_______-

    ReplyDelete
  4. kita pun baru je dapat ahammiyyah tarbiyyah .. :)

    ReplyDelete