Thursday, May 12, 2011

Penjual Sapu Tangan and Me

Assalamualaikum. Hai korang, sihat hari ni?
Ni, aku ade sebuah kisah nak diceritakan.

Hari-hari, dalam perjalanan balik dari kuliah, aku akan jumpa sorang pakcik ni. Dia jual sapu tangan. Eh silap, dia bukan pakcik. Dia atuk. Ha, atuk. Hari-hari nampak dia mencangkung atas lantai, jual sapu tangan, kadang-kadang jual batang-batang macam colok (tak pernah tanya pulak apebenda tu). Atuk tu pakai jubah lusuh ngan kopiah ngan kain serban lilit kat bahu. Muka atuk tu kedut-kedut sikit (standard atuk-atuk) dan tanned. Boleh bayangkan? Ha, bayangkan bayangkan.

Hari-hari nampak dia. Hati memang rasa nak memberi. Agak tersentuh hati ni sebab dah tua-tua pun dia tetap gigih bekerja cari duit. Takda pun nak meminta-minta. What a good value kan. Aku suspek dia mesti kena tanggung cucu dia sekolah ni. Suspek je lah. Pastu tadi, aku beranikan diri pergi kat atuk tu. Aku hulur duit kertas 5 genih depan dia, aku cakap 'Ya 'am hadeyya, hadeyya'. Atuk tu tepis tangan aku. Dia alihkan tangan aku dari depan dia. Aku cakap lagi 'Musy 'aiz?' (aku pun satu, dah orang tu tepis tanda taknak la tu, nak jugak tanya lagi) Pastu aku pun, 'Mesyi, ana 'aiz di, bikem?' sambil tunjuk kat sapu tangan-sapu tangan tu. Atuk tu pun tunjuklah harga dia. 3 genih satu. Aku ambik satu, Raihan ambik satu. (Atuk ni aku cakap hadiah taknak. Kalau aku cakap sedekah tadi, agaknya die cepuk tangan aku, hahaha)

Tu je lah ceritanya hari ni. Apa pengajarannya ek? Aku just respect atuk tu. Sebab dia memang sangat tua pada mata aku. Lagi tua dari atuk aku agaknya kalau arwah hidup lagi. Apa perasaan agaknya tengok atuk kita pakai baju lusuh jual barang atas lantai, mencangkung? T_____T No pain no gain. Isn't it?

Nota 1: Lepas ni aku plan nak beli 100 helai sapu tangan. Paham-pahamla orang Malaysia, aku bawak hadiah apa dari Mesir nanti, ye. Hehehehe. Acah mak enon....

Nota 2: Budak-budak MARA, siapa yang nak bagi duit kat atuk tu boleh berbuat demikian dengan membeli sapu tangan dia. Not bad gak. See the pictures below.
Yang coklat tu laki punya, saiz besar, harga 3 genih. Yang pink tu perempuan punya saiz kecil sikit, harga 2 genih.

Baiklah, aku end up dengan mempromote handkerchief atuk ni. Apa-apalah, yang penting I get my lesson today.

Bye guys. Happy living!

No comments:

Post a Comment