Thursday, March 25, 2010

program pendedahan kerjaya seorang dr

doctor
doctor islam nehh..ini yang kite mahukan.=_=

ha, apesal aku p letak gambo 2 orang doktor kat atas neh?sebabnye....

minggu neh budak budak yang apply medic under JPA semua busy dengan program yang tertera kat atas neh. hm, aku honestly, jealous gak la. haha, tibe tibe rase nyesal amek mara. eh..tak tak. tak nyesal. takpa takpe. ko bukan da didedahkan sejak kecik ke dengan kerjaya neh?ok ok, tak nyesal tak nyesal.

yang interesting nye tu, coz dorang dapat tengok the blood, the corpses, the severe and sick-looking limbs, bodies and bla bla bla. ada sorang kawan aku neh kata, the decaying bodies smell like a bad belacan. and i was like ROAR with laughter. what a nice and terrific analogy!!haha(malo la neh). kawan kawan aku kate the doctors macam banyak discourage dorang la(not all aa). for example:
  1. kerja doktor neh penat, kena selalu on call, gaji siket je.
  2. kerja doktor neh takde life.
  3. susah nak jadik doktor sebab belajar 13 tahun untuk jadi pakar.
  4. kerja doktor neh tak boleh spare time dengan family, tak boleh tengok anak membesar.(??)
  5. jadi doktor kene kawen lambat.
and the list goes on. and kalo nak dengar jawapan mak pulak:
  1. semua kerja pon penat. mane ade kerja yang tak penat. (-_-'). mane ade gaji siket, banyak tu. ala, yang penat tu mase zaman housemanship je. 2 tahun je.
  2. kenape pulak takda life?(erk, mak tanye aku balik)
  3. belajar jadik ape ape pon susah, mane ade yang senang. (-_-'). 13 tahun tu kalau nak jadik pakar. kalau malas nak belajar, jadi je la doktor biase, bukak klinik sendiri, atau kerja kat klinik orang.
  4. yeke? mane ade. tipu je tu. mak nampak je korang membesar. (hehe, betul betul, lagi lagi aku neh, tengah membesar dengan giatnye cuti neh)
  5. emm, kalau dah ade jodoh tu tak kemane..(^_^)
yang penting, mak kate, kalau minat, InsyaAllah, senang nak ingat, macam kalau kite suke gile dengan lagu Bad Romance-Lady Gaga, mesti kite ingat lirik die. ha, gitu la lebih kurang.

ada sorang kawan aku yang pergi program tu citer, die dengar sorang doktor neh marah sorang HO(houseman officer) dengan sadisnye. the doctor said, ''I can teach a dog, I can teach a monkey, but I can't teach you coz you're stupid.'' wallawe, ape sedap punye ayat the doctor tu, honestly, kalau mulut sendiri tak reti nak jage baik tak payah jadi doktor dan hipokrit depan patient buat buat caring gile. huh, bile dengar cerita macam tu, aku harap the doc tu insafla, tak baik kot marah orang gitu skali. but my mom said, sometimes bile orang marah kite with reason, take it from the positive side. jangan amek bulat bulat ape yang die cakap. kalau amek jugak, memangla rase down dan sakit hati. macam the HO tersebut, janganla rase diri kau betul betul bodoh sebab the doc degrade kau dengan binatang. take it as, lepas neh, before ke hospital, aku kene bace nota yang berkaitan dengan department aku neh, dan observe and learn everything in the hospital. gini la lebih kurang ape yang mak cakap, dan ape yang aku faham.

InsyaAllah, buat kawan kawan yang masih tega nak amek course medicine walau telah diharuk oleh docs kat hospital tu, kite doa sentiase supaya dipermudahkan urusan dan jangan lupe beristikharah. (ingatan buat diri sendiri jugak)

p/s: this blog about an excellent HO might help and entertain you guys. this is her link.

No comments:

Post a Comment