Tuesday, July 23, 2013

Movie Review : 8 Jam

Salam.

I'm gonna make a movie review malam ni. Sebab aku baru lepas tengok satu movie. Wehehe. Ok tapi jangan expect aku cerita pasal plot, lighting, acting quality bla bla bla you know those stuff sebab aku nak cerita pasal pengajaran yang aku dapat dari cerita ni. I know I sound skema skema ubi sikit tapi takpe, this is how I roll hehe.

Movie title: 8 Jam
Genre: Action.

Filem ni revolves around a guy named Alang (Shaheizy Sam), dia ni banduan yang dijatuhkan hukuman mati mandatori sebab dia sudah bunuh sama satu orang. Makwe dia precisely (mesti korang pelik apsal dia bunuh makwe sendiri kan tapi takpe kita kupas kendian). And dia ada lagi 8 jam before the hukuman. So dalam masa 8 jam tu we'll see flashbacks of his life.

"Alang ni budak yang dibesarkan dalam suasana yang sangat tak kondusif untuk tumbesaran mental; kawasan lorong sempit sarang gangster. Mak dia kerja kat pasar, setiap bulan ada gangster mintak duit perlindungan. Mak dia miskin, so Alang resorts to steal food bila dia lapar. Then bila kantoi dia kena pukul la dengan pakcik pakcik ngan mak dia sekali. Mak dia sedar Alang tak patut dibesarkan dalam keadaan berserabut macam ni so mak dia pinjam duit kat Along then nak lari pindah tempat lain untuk mulakan hidup baru dan dalam masa yang sama dia nak lari dari Along tu. Sekali kantoi dengan Along kan, terus mak dia kena bunuh dengan gangster-gangster ni. Yang sadisnya Alang tengok sendiri macam mana mak dia kena bunuh."

So, try imagine.
Ok, imagine.
Imagine mental si Alang ni ha.

Sesetengah orang macam Alang, tak bernasib baik. Membesar dan terdidik dalam suasana yang tak harmoni, disogok dengan keganasan sejak kecil, salah sikit kena lepuk, terpaksa tengok mak dia mati depan mata. Mental dia dicorakkan dengan benda-benda macam ni sejak kecil, so bila dah besar, dia jadi ganas dan macam tak kenal erti kasih sayang sebab mak mati awal tambah pulak status dia sebagai 'budak lorong', semua orang kutuk-kutuk dia masa Alang masuk rumah anak yatim. Tak ada support system kecuali makwe dia yang dia jumpa kat rumah anak yatim tu jugak. Of whom Alang telah bunuh sebab menduakan Alang. Actually bertunang je pun. Tapi being Alang, his mind finds answer only in violence. Semua benda pun kena settle cara ganas. So, yeah.

//

Dan sungguhlah memikirkan kisah Alang ni adalah realiti masyarakat kita, buat aku rasa tak tentu hala. Berat nanang. Eceh. No, just macam sedihnya fikir nasib orang macam ni. Diorang ni ada je keliling kita. Cuma kita je tak perasan sebab diorang tak tunjuk. And maybe sebab kita yang tak sensitif. Campur sikap individualistik dalam diri masing-masing. Malas nak campur tangan hidup orang lain.

Kita kena sedar, to some extent, we have to interfere jugak. Within limits la kan. Sebab Allah cakap memang kena berpesan-pesan pada kebenaran dan kesabaran. (Surah Al Asr). Let say if one day, kita ditakdirkan berjiran dengan orang yang abuse anak. Takkan nak tengok je.

Resolusi:

Orang-orang macam ni kita kena reach their heart. Bagi hati dia makanan, jiwa dia kasih sayang, bagi harapan kat dia. Kita semua kena ada kesedaran untuk bantu sesama insan. Indirectly these things akan jadikan kita lebih bersyukur, lebih menghargai.

Kadang-kadang mentaliti diorang tak sama dengan kita. Ada yang rasa dunia sangat kejam dan zalim jadi nak bunuh diri. Ada yang rasa takda harapan langsung kat depan tu. Bingung taktau nak buat apa dengan diri takda dorongan, takde self esteem, rasa apa pun tak boleh.

Kita of course la sejak darjah 6, parents hantar gi ceramah motivasi yang suruh set aim, set future dari sekarang, yang selalu cakap betapa kita adalah insan terpilih dari berjuta-juta sperm (ni serious ada cerita dulu). Alang mana pernah pergi benda talk talk ni semua. Yang dia tahu, lapar, ambik je makanan orang. Tak puas hati, gaduh. Sayang, bawak tinggal satu rumah.

So, kalau kita jumpa orang macam Alang, lets together give them hope. Tunjukkan jalan. Ajar apa yang patut. Paling penting sekali, we have to tell them tujuan hidup kita semua. Dari mana kita datang, untuk apa, dan kemana kita akan pulang akhir nanti. None other the answer to those 3 qs is Allah kan. Personally, aku rasa takde benda yang boleh bagi harapan sehebat Allah. Nak happy ever after, jawapan dia Allah. Bila sedih taktau nak overcome macam mana, Allah is our strength. Pergantungan hidup kita hanya pada Allah. Bukan pada boss kita. Bukan pada our parents. Bukan pada pakwe makwe.Tapi kita pun janganlah lupa berusaha. Allah tak zalim, Allah Maha Adil, kita akan diberi sesuai dengan usaha dan yang terbaik bagi kita pada masa tu. InshaAllah, redhalah dan bersangka baiklah. (Huhu I am ketakutan membaca kata-kata sendiri).

Ada la haritu aku baca novel Fatimah Syarha kan, dia kata didikan Islam kepada penganutnya sangat hebat sampai mampu mengubah personaliti seseorang jadi terlalu unggul even psychologist Barat pun tak mampu nak bagi reason kenapa dan macam mana. Diorang tak mampu nak buat teori pun. Yelah, pening diorang fikirkan macam mana didikan Islam tu mampu buat Saidina Umar yang sebelum Islamnya bencinya pada Nabi sampai nak bunuh Nabi tiba-tiba boleh jadi orang yang paling sayang sekali kat Nabi, macam mana didikan Islam tu boleh buat Abdul Rahman bin Auf sanggup infaqkan harta dia bukan takat singgit dua hinggit (kalau kita tak mampu takpela) tapi banyaknya harta yang diinfaqkan sampaikan derapan langkah unta-unta yang mengangkut harta beliau mampu menggegarkan tanah! Dan jugak macam mana didikan Islam ni mampu buat pengikut dia tak takut mati malah merinduinya. MashaAllah, aku yang mentaip ni yang malu sendiri. Huhu. Hebat kan orang Islam zaman dulu, hasil didikan Nabi, murabbi agung kita. :')

Kita orang Islam tak diajar untuk hidup sendiri-sendiri tanpa kisahkan kawan yang lain. Kita diajar bahawasanya kita bersaudara. Cubit peha kanan, peha kiri terasa juga. Kita taknak masuk syurga sorang-sorang. Kita taknak ditahan oleh orang lain saat tinggal selangkah lagi nak masuk syurga.

Usaha kita yang Allah kira, bukan natijah.
Sebab Allah tahu natijah hanya Dia yang kuasa.

Jadi, berusahalah hingga ke titik akhir hidupmu! Huhu.

Dan, jadikanlah Islam teras hidupmu. Apapun yang terjadi carilah Allah.

Wassalam. :)
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment