Thursday, October 27, 2011

Aku is Happy

Assalamualaikum. 

Khamis malam datang lagi. Maknanya esok cuti! Hee, rasa sekejap betul minggu ni. Tup-tup dah Khamis balik. Nampak sangat masa runs so fast kan. 

Aku in the mood to masak-masak lah this week. Gile ah. Tak penah umor aku memasak, datang sini laju aje aku buat tu buat ni. Fine la, even kadang-kadang ade terkurang itu ini, tapi Alhamdulillah setakat ni takde lagi kes keracunan makanan kat rumah aku ni. Dan paling penting, aku puas! Huhuhu. Seriously,  memasak is a therapy. Aku enjoy memasak. Macam emm macam mana nak describe ea? Ha, macam  bile kite masak kan, pastu orang makan kan, diorang kenyang, kita pun senang hati. Get it? Ok we get it, Nurul! . 

Tadi, aku buat puding karamel untuk bawak ke rumah Mekli. Tomorrow is her birthday! Sebenarnye, takdelah buat sangat pun sebab guna instant preparation je. Cuma tambah susu, kacau sikit, siap! Then, masa nak buat gula hangus tadi kan, jari aku ni terkena kuali panas tu. Mak oi, meloncat sakitnya ha. Cepat-cepat aku lalukan kat air paip. Baru kena besi panas kat dunia tu. Huhuhu. Ei sakit lah! Skarang ni die dah hyperemic (kemerah-merahan).  

See the blister? Sabrina, kesian kita kan. (I hope you read this ^^)

Proudly first handmade; Ayam masak asam pedas.
 Johor specialty neh. Cehcehceh. 

 Instant caramel pudding. Jadi!!! Alhamdulillah....

Head chef Raihan's; Ketam masak lemak cili padi. 

Aku;
Aku is menunggu soalan-soalan daripada ahli QMU. Esok nak hantor ni der. Dimanakah kalian?? 

Masih mengamalkan petua Tok Lah; curahkan kasih sayang dan lafaz 'basmalah' dalam masakan. Ecehhh. 
Suka tengok Raihan masak. Campak tu campak ni, tadaaaa jadik sudah! 
Farisha's sambal tumis is unbeatable lah! Kena dengan tekak aku!
Fatin is a super fast cleaning lady. Zup zap zup zap, dapur berkemas, toilet berkilat, hall licin, kasut bersusun boleh main bowling woooo! Ok tipu. 
is contented with everything now. 

Selamat Hari Raya Aidil Adha everybody! Selamat berkorban. 

Oh lupa. Adalah sangat bagus dan digalakkan untuk kita berpuasa sunat pada 9 Zulhijjah nanti (boleh buat reminder sekarang jugak. Sekarang! Gi amek handset, gi!) 

Tak caye? Baca hadis ni;

Dari Aisyah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda; "Tidak ada suatu hari dimana Allah Taala paling banyak membebaskan hambaNya dari Neraka selain dari hari Arafah (9 Zulhijjah)." (Sahih Muslim)

Daripada Abi Qatadah al-Ansari bahawa Rasulullah S.A.W telah ditanya mengenai puasa hari Arafah (9 Zulhijjah)? maka jawab Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Dikaffarah(ampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang. (Sahih Muslim)


So guys, let's grab the CHANCE...!!! 

No comments:

Post a Comment