Saturday, October 30, 2010

Jaulah Cairo

Akhirnya, keluar jugak entry aku pasal jaulah Cairo ni. Ni ha, jaulah tu maksudnye lawatan. Eh yeke? Haha, aku selalu dengar orang cakap camtu, so InsyaAllah betul lah tu kan. Haha

First thing first, the trip was organized by PCI(Perubatan Cawangan Iskandariah), name persatuan tu PERUBATAN. Gempak tak gempak tak? (Takkkkkk..) Hahaha. Ok enough.

Bertolak dari Alex dalam pukul 6 pagi. Waktu tu dah start terang la. On the way, haku 'ngorok' habis-habisan sebab the day before tu aku tido lambat, macam tak sedo esok nak jalan jauh kan. Haha. Bukak mate, tak sampai lagi. Bukak mate tak sampai lagi. Bukak mate, HA, dah sampai!

Tempat first pergi mestilah Giza kan. Tempat piramid besar tiga buah tu la. Ade 3 piramid kat situ namely Kufu, Menkaure and Khafre. Aku ngan Raihan berkesempatan(eceh) untuk panjat piramid tu. Tak sampai atas la kan, kau gilakah? Gayat aa aku kat tebing-tebing batu tu. Baru aku sedar kegayatan aku ni high jugak sebenarnye. Heh, tapi takpe, sempat amek gambar kat atas tu bukti "Atiqah was here" (macam kat skolah dulu suka conteng meja tulis 'si polan was here' takde keje, haha). Ha, lupe nak habaq. Masuk dengan harga 30LE(perlu tunjuk gambar tiket ke?)


Panorama 3 piramid yang besar. Angin kuat gilak time nih. Nak terbang tudung aku nasib baik tak free hair. HAHAHA


Tengoklah batu piramid yang besar ni. Jangan tengok orang dalam gambar. Heh.
Lepas tu pergi Kubu Salahudin Al Ayubi pulak. Besarrrrr. Ade masjid-masjid (kata gandaan) dalam kubu tu so pandai-pandailah imagine besau mane kubu tu. Pastu ada muzium tentera apatah lagi. (Ha dalam tu jugak ade kedai jual eskem calong 10 LE, crazy!) Aku cukup takda feeling masuk tempat macam muzium. Tolong tengok dan bace je la, tapi tak ingat pun. Heh. Masuk 25 LE. Ramai tourists kat sini weih, sama cam kat piramid tu.


Ni kubu Salahudin Al Ayubi


Dalam muzium. Muke takde perasaan aku kan. Haha

Next pergi Suk El-Khelili. Macam Jalan TAR kat KL tapi style Arab,please. Aku beli jubah kat sini. Orang tempatan panggil 'galabiah'. Ish tiba-tiba teringat nak alter jubah tu la. Besar sangat. XXL ok. Note: XXL Arab ngan XXL Malaysia lain gila. Berbeda sama sekali! XXL Malaysia belum tentu aku muat. XXL Arab, boleh muat 2 orang satu baju. Kat sini semua orang memang shopping sakan la. Aku dah pasang niat before balik Malaysia aku nak borong souvenirs kat sini. Murah dan cantik belaka. I like!

Penat taip la, sambung next time ye.










No comments:

Post a Comment