Tuesday, May 4, 2010

Lactose Intolerance

Ini intoduction lactose intolerance:

Lactose intolerance is the inability to metabolize lactose, because of a lack of the required enzyme lactase in the digestive system. It is estimated that 75% of adults worldwide show some decrease in lactase activity during adulthood. Source Wikipedia.

Ini pulak introduction aku:

Aku suka minum susu. Tak kisahla susu perisa apa sekali pun. Dan waktu SMAP bagi susu Dutch Lady time nak SPM pon, aku sangat seronok. Sebab lepas ni tak payah beli susu lagi. Aku jugak suka paw susu kotak rakan rakan yang ada lactose intolerance. Wehehe, takla. Diorang tak suka susu, nak buat camne.

Ok, nak start cerita ni. Malam ni, baru je kejap tadi, aku minum susu. Lepas tu, aku duduk menghadap komputer. Tiba-tiba aku rasa perut ni rasa lain macam. Rasa memulas mulas. Hep, mane ada nak buang air. Dia rase macam kembung dan ahh tak payah describe panjang lebar kot. Tak penting rasenye.

Aku pun terus teringat pasal lactose intolerance ni. Sebab simptom die perut rase bloating. Alamak, aku ada lactose intolerance ke? Adakah? Jangan la. Please don't. Nanti tak boleh minum susu.

Daripada wikipedia, benda ni normal kat orang dewasa sampai dia dah tak dianggap sebagai penyakit. Wee, ini semua Wikipedia cakap. Tapi kawan aku kate Wikipedia ni tak boleh percaya sangat sebab Wikipedia boleh diedit sesuka hati. Aku tak tahu kesahihannya.

Aku terbace kat facebook kawan aku. Upon reading this lactose intolerance thingy in Wikipedia he said ''No wonder most of us stop drinking milk when we grow older.'' And aku bersetuju dengan hakikat ini. Wehehe. Tapi aku nak minum Anlene untuk tulang yang kuat dah tua nanti. Boleh tak?

Notes: Entry dihabiskan dengan tanda soal (Notes tak termasuk ye). Tolong jawab. Wehehe.


No comments:

Post a Comment