Thursday, June 14, 2012

Aku dan Ayat 1000 Dinar

Assalamualaikum.

Hihihihihi seronok lagi hari ni sebab baru je habis practical exam. The last practical exam for second year to be precise. Wohoooo alhamdulillah.... :)

Exam tadi takdelah semua betul. Ade je yg aku perasan betul rupa-rupanya salah. Hekhek sabo je lah makcik. Tapi takpe. I rest the case to Him. Wei serious la. Apa yg seriousnye ni? 

Serious ni. Aku sangat terubat kalau baca ayat 1000 dinar masa exam. Waktu kita rasa helpless sangat. Rasa takda siapa yg boleh tolong kecuali Allah. Haaaa nak tahu maksud ayat 1000 dinar ni? Meh sini, aku copy paste sikit.

''....barangsiapa bertaqwa kepada Allah nescaya dia akan membukakan jalan keluar baginya. Dan dia memberinya rezeki dari arah yg tidak disangka-sangkakannya. Dan barangsiapa bertawakal kpd Allah, nescaya Allah akn mencukupkan keperluannya. Sesunnguhnya, Allah melaksanakan urusannya. Sungguh Allah tlh mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu.'' (At-Talaq:2-3) (sumber tafsir kaler hijau pustaka Darul Iman Zulkefli).

Ha, best kan.... :) Masa exam serious la sangat helpless rasa. It's between you and the paper. And examiner. And Him. Bagi orang yg jujur lah, yg tak bawak 'toyol',  'palesit' mahupun jembalang-jembalang lain. Aku harap, kita jadik orang yang sentiasa turn to Allah in all circumstances in our whole life. Bukan on certain occasions je baru nak turn to Allah. Tak baik lah macam tu.

Macam ko pergi kat kawan ni bila ko tak cukup duit je. Waktu duit tengah berkepuk dalam dompet, buat derkkkk je ngan kawan tu.....Aihhhh kalau aku dah lama aku talakkan kawan macam tu. HAHAHA eh hello ingat lelaki je ke ade kuasa talak? Perempuan pun ada tau.

So, begitulah ceritanya. Huuuu takutnyaaa.... Harap-harap dapat istiqamah. Aku start amalkan ayat 1000 dinar ni masa CVS haritu. Sebab aku rasa tenang lepas exam tu. Aku pun carry on on doing the same thing. Sebenarnya, baca mana-mana ayat Allah pun akan tenang rasa. Tapi kalau ikut situasi aku yg dah berusaha dan sedang bertawakal, ayat surah At-Talaq tu lah yg paling sesuaiii (baca nada kak Engku) sekali ngan aku. Hewhew. Kalau ada benefit kat kamu-kamu, jemput lah join the club. :)

Okeh, seronok lahhh rasaa dah habis exam. Nak berjoget rasa HAHAHA. Lepas ni on 23rd pulak exam Respi MCQ ngan Final terus. Doakan kami-kami mumtaz yer..... Meh, aku amin kan siap-siap. Hihihi.

Wassalam. Till then, people. Take care!




No comments:

Post a Comment